540km verder

1 mei 2013 - Guadalajara, Mexico

Zoals je al dan niet gemerkt hebt in mijn vorige blog ben ik gestopt aan het einde van mijn verblijf in Mexico D.F., maar uiteraard was dat enkel het begin van dit verhaal.

Die nacht hebben we een nachtbus genomen naar GDL, zowat 540km en 6 uur bus later, waar we allemaal opgewacht werden door Poncho. QUE? Poncho is de oudste zoon van de gastfamilie en hij was zo lief om ons aan de bushalte te komen halen zoals hij al vele malen gedaan heeft. De normale gang van zaken, zoals bij de vorige, is dat de nieuwe vrijwilligers achterin de pickup zitten met de rugzakken, er is namelijk slechts plaats voor 2 personen vanvoor in de pickup.
Maar... achterin de pìckup was olie gemorst, dus ja wij met zen allen vanvoor in die pickup wat resulteerde in een zeer pijnlijke rit.

Ik hoor jullie al denken, amai achterin de pickup of met vier personen waar plaats is voor maar 2 man. Daarvoor moet je het hele verhaal kennen, enerzijds is het wel zo dat er daarvoor geen of weinig regels zijn, of dat ze zich er niet echt aan houden. Anderzijds moet je ook weten dat de wegen hier gewoon heel anders zijn, en met hier bedoel ik echt hier in GDL - Artesanos, buiten de stad dus. De wegen zijn hier eigenlijk met stenen en zand gemaakt, wat maakt dat je gewoon niet hard kan rijden en dat je de weg moet kennen om alle putten te vermijden.

Straat in Artesanos, GDL, Mexico

Daarna goed aangekomen in het huisje waar ik de komende 6 maadjes mijn was en plas zal doen. Best gezellig en groot genoeg voor twee persoontjes.
Misschien ook leuk om te vermelden dat we maar liefst twee deuren hebben, jawel twee deuren. De ene is voor de straatkant en langs de andere kunnen we op de patio, hihi. Voor de rest doen geluidsdoorlatende gordijntjes goed hun dienst!

ons huisje ons huisje
  ons huisje ons huisje

tot zover het eerste uur in GDL. Na een paar uurtjes bijslapen konden we de dag dan echt goed beginnen met al een eerste tiangi (of markt als je het zo wilt noemen) en een eerste kennismaking met de lieftallige FAMILIA LOCA! En loca kan je wel zeggen, watermeloenpitjes-gooien-gevecht, altijd de moeite waard maar de meeste mamas zouden er niet snel mee akkoord gaan in hun woonkamer. Niet waar mams?

Quinceañera (5) Quinceañera (4)
            deze twee foto`s enkel als voorbeeldjes, maar zeker niet volledig!

Maar dat was al direct een goede start voor de volgende avond. De volgende avond waren we met ons allen uitgenodigd op een quinceañera. Wij zouden dit kennen als een Sweet-16, maar in Latijns-Amerika is dit op hun 15jaar, enkel voor de meisjes en met andere tradies en gewoonten.

Quinceañera (1) Eerste FIESTA: CHECK!
En wat is een Mexicaans feestje zonder Tequila, niets: Eerste Tequila: CHECK!
                     Quinceañera (6)
    Een van de dansjes van de jarige, was super mooi en goed uitgewerkt!

Ohja, http://www.youtube.com/watch?v=ZHl74gcLoNk en dan de "el payaso del rodeo". Eerste mexicaanse dans: CHECK! Voor de actievelingen, dit is de trage versie, meteen daarna draaien ze de snelle!

Ik heb nog veel te bespreken en te delen. Maar ik ga in deze zin de groetjes doen aan Silke, gewoon omdat ik dat ooit gezegd had.

Checkos Chicos!

1. Tim Scholliers:
    2 mei 2013
    Oh oh, dus de frutella's zijn vervangen door watermeloen-pitjes? CHECK. the game is on!
  2. Cecilia nagels:
    2 mei 2013
    het ziet er wel leuk uit dikke zoen mama en heb je al een naam voor mister x
  3. Matthieu:
    2 mei 2013
    Zo'n coole 'vervang-mama' gelijk :)!