Zapopan, here I come!

10 juni 2013 - Guadalajara, Mexico

What is a friend?
A friend is someone who you think your life would be different if they didn’t exist.
A friend is someone who never leaves you out, you are always included when you are with them.
A friend is there for you, no matter what.

torta hogada (2)

Ik denk dat ik in herhaling val als ik zeg dat GDL groot is. Wel ja, laat me beginnen met bovenstaande foto uit te leggen. Marieke was voor haar laatste dagen Mexico nog even terug gekeerd naar GDL en Artesanos. Steeds een avontuur als Marieke er is, ze is dan ook steeds meer dan welkom! Op deze welbepaalde ochtend van haar vertrek zijn we met ons twee TORTA HOGADAS gaan eten. Watte? Dat wat je op het bord ziet liggen.. Een birotte, een broodje, doordrenkt met een saus en daarop vlees. Je kan zelf kiezen of je er al dan niet limoen op doet, chilisaus en ajuin. Je zou denken een goede stevige middagmaal, maar dan om 9u 's morgens. Een goede manier om de dag stevig te beginnen en lekker ook! Hoewel ik dat zo vroeg toch niet meer ga eten, want het voelde wat aan als omgekeerde dag op scoutskamp. Zeker voor herhaling vatbaar zo een torta hogada, typisch Jalisciaans gerecht (tenzij ik me vergis).

Later die dag heb ik afscheid genomen van Marieke en ben ik samen, jawel hij was erbij, met Señor Tigre naar Zapopan gegaan. Zoals ik zei is GDL groot, het bestaat uit drie grote delen, het centrum, Tlaquepaque (waar ik woon) en Zapopan. Zapopan staat bekend als de veel rijkere buurt, en ja je hebt er kasten van huizen met serieuze beveiliging. Toch voel ik me hier in het kleine artesanos super veilig en thuis! Maar dus Zaponan, het begin deffinieert zich aan deze Archos, Señor Tigre vond het echt prachtig...

zapopan (6)

zapopan (31)We liepen met ons tweetjes verder tot we op een gigantisch plein aankwamen, met deze gigantische bloemen op. Omdat ik jammer genoeg niet kon poseren heeft Señor Tigre deze taak op zich genomen, maar het geeft je een redelijk goed idee dat de bloemen echt wel groot waren. Maar niet alleen de bloemen, ook het plein was groot en dat allemaal om deze gigantische kathedraal te laten schijnen.

zapopan (35)Het is echt een belachelijk bekende kathedraal, jaarlijks konen in september mensen naar deze kerk voor een bepaald doel (je kan wel afleiden dat ik niet op deze dag naar deze plaats zal gaan) Dat doel is dit klein beeldje: zapopan (45)Dit is de maagd Zapopan, ja origineel. Een piepklein beeldje in de kathedraal. Als je op je knieën van het begin van de kerk tot vooraan in de kerk kruipt, mag je haar om een gunst vragen. Ook tijdens mijn bezoek waren er mensen die dit deden, uiteraard begrijp ik daar niets van, maar ik heb niets dan verwondering voor deze mensen die zo kunnen geloven! Na nog eventjes rondtoeren in de straten en over het plein, waar ik volgende foto's genomen heb ben ik terug gekeerd naar huis. Zapopan is dan wel groot, maar wat je er als toerist kan bezoeken is toch eerder miniem. MAAR IK BEN ER TOCH MAAR MOOI GEWEEST, en ook dat beeldje en de kathedraal waren toch wel de moeite vond ik.

zapopan (40) zapopan (41)

zapopan (46)

zapopan (39) zapopan (37) Señor Tigre lijkt toch meer te lachen bij die eerste foto dan bij die tweede vind ik zo precies.

Logic: No one is the reason of your happiness except you yourself
Logic: Don’t compare your life with others, you have no idea what their journey is all about
Logic: Stop thinking too much, it’s alright not to know all the answers