Toerist in GDL Centro!

3 juni 2013 - Guadalajara, Mexico

If you want to have good ideas you must have many ideas. Most of them will be wrong, and what you have to learn is which ones to throw away - Linus Pauling

Ik heb nog wel wat blog ideetjes, misschien niet genoeg om toe te komen tot het einde, maar het geeft me zin om nog een verhaaltje met jullie mee te delen. Echt, een toeristenverhaal zowaar.

De planning voor deze dag: Met een lonly planner in de hand, ga naar het plaatselijk info bureau voor Jalisco, vraag en doe!

DOEN dus die handel, op de bus richting het centrum en daar een beetje de toerist uithangen. Ik ben begonnen op de plaza de los Mariachis, maar was al snel door want overdag valt daar geen Mariachi te bespeuren op deze van de foto's na..

toerist in GDL (8)

Dan maar richting instituto Cultural Cabañas over plaza Tapatia toerist in GDL (17)

De wandeling deed me om de paar meter wel even stoppen, was het niet voor het standbeeld dat erbovenuit steekt toerist in GDL (11)was het voor een foto van de fontein in het midden van de weg toerist in GDL (13)  of om artistieke talenten aan het werk te zien toerist in GDL (10).

En dat allemaal om hierheen te gaan: toerist in GDL (14) instituto Cultural Cabañas. Het is al een prachtig gebouw op zich, maar de wandeling ernaar toe deed me verwonderen. Een keertje binnen gaan .. dat zal voor een andere keer zijn. Binnenin bevindt zich een muurschilderij van Orozco, maar deze schilder komen we verder op de dag nog eens tegen. Eerst nog het plein voor deze Cabañas: toerist in GDL (15) toerist in GDL (3) toerist in GDL (1) toerist in GDL (6) toerist in GDL (5) toerist in GDL (16)zo heet dat dat was in die zon! Je begrijpt direct wat de figuren betekenen!

toerist in GDL (4)Een u-bochtje terug lopend over de lange plaza tapatia en we komen aan het begin van de straat Morelos (ok, de personen die GDL kennen kunnen zeggen dat er nog een straatje tussen ligt die de paseo Hospicia noemt, maar ik hou het nu simpel) Ik moet zeggen ondertussen een van mijn favorieten straten van Guadalajara centro!

toerist in GDL (20)

toerist in GDL (19) Het begint bij dit standbeeld en loopt nog een heel lang stuk verder met leuke dingetjes onderweg te vinden. Zoals deze standbeeldjes: toerist in GDL (22) toerist in GDL (21) Manneke pis van GDL

Dit uitzicht op een kerktoren: toerist in GDL (18)

En om al verder te springen naar andere stukken die ik op andere dagen geëxploreerd heb, zoals dit zijstraatje zijstraat Morelos of het cafeetje: Lobo Santo Lobo Santo, waar je je waant in een artistiek appartementje en waar de mensen die het uitbaten super vriendelijk zijn.  En dan had ik het nog niet over de groep mensen die ik daar heb leren kennen, een groep mensen die stuk voor stuk een aardig mondje Engels kunnen, super vriendelijk zijn en waarmee ik Engelstalige Spaanse scrabbel heb gespeeld.

Terug naar de fameuze toeristendag. Via een klein zijstraatje kwam ik op paseo Dellogado uit, dit straatje is ook weer super gezellig in mijn ogen en eindig aan de achterkant van het theater, dat tevens Plaza Fundadores noemt en wel hierom:

toerist in GDL (23)  Toerist in GDL

Je vindt er ook dit standbeeld terug: toerist in GDL (25) Vrouwen boven! en als het een drukke dag is ook enkele vreemde artiesten: toerist in GDL (24)Hoe deze kerel in de lucht bleef, joost mag het weten want ik ben niet blijven wachten om het te ontdekken, maar toch was ik onder de indruk!

Op naar de voorkant van het theater want er is nog veel te zien! Zoals dit: toerist in GDL (26)Dit wou ik jullie niet ontzeggen, GRAB THE MONKEY BY ITS TAIL!

TeatroTeatro Degollado.Ik ben een andere dag terug geweest omdat ze zeggen dat het binnenin heel mooi was, ik vond het wat minder de moeite waard, “maar ik ben er toch maar mooi geweest”.  Teatro (4).

Aan de voorkant aangekomen sta je op Plaza de la Liberacion. Met een prachtig uitzicht op de kathedraal toerist in GDL (28) toerist in GDL (27)Voordat ik jullie hierheen breng draaien we eerst nog naar rechts, enkele speciale gebouwen bezoeken langs buiten en of binnen. Het eerst is Santa Maria De Gracia, een oud weeshuis weeshuis.

Vervolgens Palacio de Justicia. Voor een bezoekje binnenin ben ik een andere dag moeten terugkeren want het was deze dag al gesloten voor publiek. Hier zijn de foto's van de binnenkant, want het was toch wel de moeite waard!

Justicia (19) Justicia (17)

Justicia (18) Justicia (16) Overal stonden van deze schilderijen, prachtig gedaan!

Justicia (4)

Justicia (2)Justicia (3)Justicia (5)
Deze muurschilderij moet je zelf een beetje ineen puzzelen, je krijgt het niet echt op een foto, geschilderd door Guillermo Chavez

Justicia (7) Met dit als detail.

BORING, NOT, VOLGENDE: Palacio Legeslativo, museo regional de Guadalajara en rotonda de los Jaliscienses illustres. Het eerste is een gebouw met een binnenplaats waar rondom dikke pilaren het gebouw ondersteunen en nog muurschilderijen terug te vinden zijn:

palacio palacio

Het museum regional ben ik op een andere dag gaan bezoeken, niet echt veel groots maar wel weer enkele leuke dingen om te zien:

Museum GDL (12) Van leuke luchtige dingen.. Museum GDL (14) naar de betekenissen die je er zelf aan geeft (besef dat ik net een boek ben beginnen lezen over een duivelse kracht, dus dit beeldje, hoe klein ook, sprak direct tot de verbeelding) Tot zowaar luguber Museum GDL (20) (Op het plaatje staat: twee mannen die hun kaken doorboord hebben met een stok, ieuw!) Museum GDL (16)

Ok dit is gewoon grappig zolang het blijft stilstaan!

En dan heb je de rotonda, een rondpunt? Wel ja zoiets..

toerist in GDL (7) toerist in GDL (30)

Het is de hall of fame van Jalisco waarvan enkele van de gehonoreerde mensen zelfs begraven liggen onder het monument dat je ziet op de foto.

NEXT! Want ja ik heb veel gezien en gedaan die dag! Hop en hop naar plaza Guadalajara. Ja originele naam toch.. Aan de noordkant van dit plein heb je Palacio Municipal.

toerist in GDL (31) Met weer meer schilderijen, deze keer van Gabriel Flores over de stichting van Guadalajara toerist in GDL (33) toerist in GDL (34)

Ik kan me nog herinneren dat ik een man vroeg over de zin die uitgeschreven staat op de muur, en die je eigenlijk overal tegenkomt zoals op de muurschilderij in Palacio de Justicia. Het is een uitspraak van president Benito Juarez .. el respeto al derecho ajeno es la paz .. respect voor de rechten van anderen is vrede.

Kunnen jullie nog een paar schilderijen aan? Want ja Orozco moet nog komen... Maar eerst rusten op het gezellige plein PLaza Guadalajara: Plaza GDL Palacio Municipal  Plaza GDL kathedraal

Steek de straat mee over, en in de kathedraal.
toerist in GDL (36) toerist in GDL (35)

Hoewel ik niet geheel zeker ben of dit de kathedraal was of de Sagrario Metropolitano die er vlak langs ligt. In ieder geval zijn de meeste kerken hier vaak wel bevolkt, en dan niet door de gewone toerist zoals ik die op zoek is naar een foto, maar door echte mensen op zoek naar hun geloof of het gehoor van hun god.

De laatste halte, palacio de Gobierno met twee bekende muurschilderijen van Orozco, ik ga je direct de meest overweldigende laten zien: toerist in GDL (38)  Ik moet zeggen, als je ervoor staat en je voelt de kracht die ervan komt dat je wel even stil wordt. Maar ook de tweede moet niet onderdoen vond ik zelf: toerist in GDL (39)
toerist in GDL (40)(dit is maar een heel klein onderdeeltje, ergens in een hoekje, van bovenstaand schilderij, maar vond het een grijpend stukje)

En dan heb je nog het gebouw zelf, toerist in GDL (9) toerist in GDL (2)
en de plaza ervoor, plaza de Armas toerist in GDL (37).

Hierna was het tijd om naar huis te keren om wat rust te vatten. Hoewel ik enkele van bovenstaande dingen dus op andere dagen bezocht had, is dit echt al wel een toerist-in-eigen-stad-uithangbord.

Maar wees gerust, of net niet, GDL is groot, heel groot, dus er komen nog verhalen over toerist-in-eigen-streek!

A man travels the world over in search of what he needs and returns home to find it – George A. Moore